Media in the People's Republic of China

From Academic Kids

This article is about media in mainland China. See also Media in Hong Kong and Media in Macao. For the Republic of China (Taiwan), see Media in the Republic of China.

Within the People's Republic of China there is heavy government involvement in the media, with many of the largest media organizations (namely CCTV, the People's Daily, and Xinhua) being agencies of the Chinese government. There are certain taboos and red lines within the Chinese media, such as a taboo against questioning the legitimacy of the Communist Party of China. Yet within those restrictions, there is a vibrance and diversity of the media and fairly open discussion of social issues and policy options within the parameters set by the Party.

Much of the surprising diversity in the Chinese media is attributable to the fact that most state media outlets no longer receive large government subsidies and are expected to largely pay for themselves through commercial advertising. As a result, they can no longer serve solely as mouthpieces for the government but must also produce programming that people find attractive and interested so that money can be generated through advertising revenue. In addition, while the government does issue directives defining what can and cannot be published, it does not prevent, and in fact actively encourages state media outlets to compete with each other for viewers and commercial advertising.

Government control of information can also be ineffective in other ways. Despite government restrictions, much information is gathered either at the local level or from foreign sources and passed on through personal conversations and text messaging. The withdrawal of government media subsidies has caused many newspapers (including some owned by the Communist Party) in tabloids to take bold editorial stands critical of the government, as the necessity to attract readers and avoid bankruptcy has been a more pressing fear than government repression.

In addition, the traditional means of media control have proven extremely ineffective against newer forms of communication, most notably text messaging.

Although the government can and does use laws against state secrets to censor press reports about social and political conditions, these laws have not prevented the press from all discussion of Chinese social issues. Chinese newspapers have been particularly affected by the loss of government subsidies, and have been especially active at gaining readership though must engaging in hard hitting investigative reporting and muckraking. As a result even papers which are nominally owned by the Communist Party are sometimes very bold at reporting social issues. However both commercial pressures and government restrictions have tended to cause newspapers to focus on lurid scandals often involving local officials who have relatively little political cover, and Chinese newspapers tend to lack in depth analysis of political events as this tends to be more political sensitive.

Among social issues first reported in the Chinese press include the AIDS epidemic in Henan province, the unsafe state of Chinese mines. In addition, the SARS coverup was first revealed by a fax to CCTV which was forwarded to Western news media.

Contents

Television

In 1978, China had less than one television receiver per 100 people, and fewer than ten million Chinese had access to a television set. Current estimates indicate that there are now about 25 TV sets per 100 people and that roughly a billion Chinese have access to television. Similarly, in 1965 there were 12 television and 93 radio stations in China; today there are approximately 700 conventional television stations--plus about 3,000 cable channels--and 1,000 radio stations.

Television broadcasting is controlled by Chinese Central Television (CCTV), the country's only national network. CCTV, which employs about 2,400 people, falls under the dual supervision of the Propaganda Department, responsible ultimately for media content, and the Ministry of Radio, Film, and Television, which oversees operations. A Vice Minister in the latter ministry serves as chairman of CCTV. The network's principal directors and other officers are appointed by the State. So are the top officials at local conventional television stations in China--nearly all of which are restricted to broadcasting within their own province or municipality--that receive CCTV broadcasts.

CCTV produces its own news broadcasts three times a day and is the country's most powerful and prolific television program producer. It also has a monopoly on purchases of programming from overseas. All local stations are required to carry CCTV's 7 p.m. main news broadcast; an internal CCTV survey indicates that nearly 500 million people countrywide regularly watch this program.

Newspapers and Journals

The number of newspapers in China has increased from 42 -- virtually all Communist Party papers--in 1968 to 382 in 1980 and more than 2,200 today. By one official estimate, there are now more than 7,000 magazines and journals in the country. The number of copies of daily and weekly newspapers and magazines in circulation grew fourfold between the mid-1960s and the mid-to-late 1980s, reaching 310 million by 1987. (2)

These figures, moreover, underreport actual circulation, because many publishers use their own distribution networks rather than official dissemination channels and also deliberately understate figures to avoid taxes. (3) In addition, some 25,000 printing houses and hundreds of individual bookstores produce and sell nonofficial material--mostly romance literature and pornography but also political and intellectual journals.

Media reform

The media in China also are becoming more autonomous and more diverse. Since Mao Zedong's death in 1976 and the subsequent emergence of Deng Xiaoping (who died in February 1997) as the country's paramount leader, an overall climate of economic and social reform in China has been reflected in media content.

A prime example has been the party's flagship newspaper, People's Daily, which had been rigidly controlled under Mao, used against his enemies, and copied verbatim by every other newspaper in the country during the Cultural Revolution. This leading daily was reformed and enlivened in the late 1970s and early-to-middle 1980s by then editor-in-chief Hu Jiwei. Hu expanded the paper's size and coverage, encouraged public criticism through letters to the editor, called for promulgation of a press law to spell out journalists' rights, and introduced a sprightlier writing style.

Diversified content

The media's growing autonomy has been reflected in their increasingly diversified content. Since the late 1970s, despite periodic reversals, Chinese media have frequently criticized party cadres and have published debates on such fundamental issues as the rule of law, freedom of the press, and universal human rights. They also have reported on a myriad of previously untouched social and lifestyle subjects. The only inviolable restrictions appear to be an unwritten ban on challenges to the party's right to rule and to the legitimacy and decision-making authority of top party leaders.

Talk radio: The freest and liveliest media

Talk radio in China allows a much freer exchange of views than other media formats. In effect, talk radio has shifted the paradigm from authorities addressing the people to people addressing the authorities. For example, until 1991 the 14 million inhabitants of Shanghai were served by only one radio station--Radio Shanghai--which primarily aired predictable, pro-government propaganda. In 1992, East Radio was established with a format that catered to citizens' individual concerns and deemphasized propaganda. Competition between the two Shanghai radio stations has resulted in much livelier coverage by both--including call-in programs that air discussions of politics, lifestyle, and previously forbidden social subjects. Because callers usually are not required to identify themselves, such discussions are far more candid than would be possible on television. Party officials regularly give guidance to the hosts and producers of talk-radio programs, but such guidance is usually ignored without penalty because party officials do not want to create problems by moving against these highly popular programs.

Magazines and journals

Chinese magazines and journals also have become much less inhibited in their coverage. These publications appear to enjoy more freedom than newspapers, which in turn have more leeway than radio (other than talk radio) and television. Chinese magazines now print internal police reports on jailings of religious leaders and other dissidents. The State is unwilling to shut down such publications because it worries about public reaction, is anxious to avoid drawing more popular attention to the magazines, and knows that its own resources are already stretched thin.

Chinese journalists in Hong Kong on occasion have written politically controversial articles for mainland intellectual journals without encountering problems. Such opportunities have abounded because of the range of publications on the mainland and because party officials there are too busy with weightier matters to review such journals systematically.

Since the return of Hong Kong to China's control in July, 1997, however, apprehensions have grown among Hong Kong journalists that Beijing will curtail their freedom to write articles not to its liking.

Greater prosperity and literacy

China's rapid economic development, as well as educational advances leading to greater literacy, have been important reasons for the dramatic expansion of the Chinese media and the diversification of coverage.

  • Per capita gross domestic product, as measured in 1990 yuan, has increased four-fold since 1980. Rising disposable incomes have freed many Chinese from worrying about the basics of survival and provided them the wherewithal to purchase more television sets, newspaper and magazine subscriptions, and, more recently, satellite dishes and computers.
  • Rising literacy rates have produced tens of millions of additional readers in the past decade, creating ever-expanding markets for the print media. According to UN statistics, China's adult literacy rate rose from 65.5 percent in 1982 to 81.5 percent in 1995.

Ideological and political trends

Other overarching factors that are helping to make the Chinese media more autonomous and diverse include a general decline in the influence of political ideologies and systems of belief; growing Chinese popular skepticism toward authority; increased contact with the West; greater competition in the media market; ebbing government resources; improved professional training for journalists; and new communication technologies.

Weakening of ideological shackles

The waning influence of Marxist-Leninist-Mao Zedong thought has weakened the State's ability to use the media to shape public attitudes and has made it harder for the authorities to penalize the media for publishing material that is not strictly consistent with Marxist theory. Although Marxism remains China's official doctrine, the de-emphasis of ideology has strengthened the media's hand in two fundamental ways: it has helped undercut government efforts to indoctrinate the public and micromanage the content of political and social reporting in the media, and it has opened the door for the media to pursue capitalist marketing practices that respond to customer wants and bring increasing financial independence from the State.

Other practices that are emerging in China, such as decision making based on verifiable data and stronger quality controls on information, also have helped dilute the impact of ideology. In a change driven by the dual need for scientists to have reliable data with which to work and for the business sector to use in making investment and commercial decisions, the State Statistical Board since the mid-1980s has gained increased power to acquire and disseminate data for media and business use, reducing or eliminating the hither to common practice in which each sector used "its own" data.

Skepticism toward authority

Although difficult to quantify, growing skepticism toward authority in China appears to be spurring public support for media criticism (often indirect and carefully couched) of the State and slowly diluting the legitimacy of the party. This rise in skepticism is reported by informed observers to be occurring all across East Asia. Such observers point to increased publicity given to cases of official corruption, malfeasance, and ineptness -- along with broader declines in social values such as civility and respect--as at least partly responsible for greater media and popular doubts about elected and appointed officials as compared to the past. At the same time, public skepticism of authority can and often does include skepticism toward the media themselves. Journalists, like individuals in other sectors of Chinese society, are far less willing than in the past to submit blindly to authority. Journalists were active participants in the 1989 demonstrations that culminated in the calamitous events at Tiananmen Square. The Tiananmen episode made it all but impossible to reconcile the growing desire of Chinese journalists for control over their own profession with the party's interest in not letting that happen.

Contact with the west

Closer and more varied contact with the West appears to be increasingly influencing educated urban opinion in China on concepts such as a free press, freedom of speech, and political pluralism. This phenomenon is consistent with trends elsewhere in East Asia, where principles such as freedom of expression and legal guarantees of individual rights are playing a growing role. Perhaps most interestingly, many Chinese journalists trained or educated in the West appear to have an outlook that is much closer to Western ideals of media freedom than to the attitudes of other Chinese, although a gap persists between China and the West in professionalism and in grasping the principles of objective journalism.

Virtually all foreign reporters in China operate under restrictions that are considerably more severe than in most Asian countries. One result is that Western media influence on Chinese media organizations as a whole is generally limited. Nonetheless, the contacts that do occur are having an impact on individual Chinese journalists, according to people interviewed for this study. In particular, one observer noted that younger reporters who have measurable, if cautious, contact with the West generally show minimal trust in official sources of information, are inclined to discount propaganda, and are determined to be comprehensive in their reporting.

Market Competition

Intense competition for the media market is among the most important factors behind the emergence of more diverse and autonomous media in China. As indicated earlier in this study, efforts by the Chinese media to respond to an increasingly demanding print and broadcast market have created an expanding spectrum of media products ranging from serious news journalism to purely entertainment stories. Monetary rewards for meeting such demands continue to grow, resulting in greater financial autonomy for t??? Commercialization thus has been a major liberating force for the media in China. The regime is far less able than before to wield financial leverage over the media, which have increasingly become self-supporting through advertising revenues and circulation. According to one estimate, advertising in all media forms increased 35-fold between 1981 and 1992. Print ad revenues jumped ten times between 1990 and 1995--from 1.5 billion yuan to 15 billion yuan.

Television revenues also are growing dramatically: they totaled about $2 billion in 1995 and are expected to rise above $6 billion by 2005. In 1995, China Central Television earned nearly $150 million in advertising revenue, covering almost 90 percent of its total costs. In the past, Chinese radio and television tended to run well behind the print press in their news coverage. More recently, television has come under market pressure to be as timely, informative, and responsive as the print media.

Competition from outside mainland China has further impelled domestic media organizations to become more diverse, assertive, and skeptical of official authority. For example, in order to compete against higher quality Hong Kong radio stations that could be heard in Guangdong Province, Guangdong radio managers created Pearl River Economic Radio (PRER) in 1986. PRER, copying Hong Kong radio's approach, began to emphasize daily life, entertainment, "celebrity" deejays, and caller phone-in segments, while eliminating ideological, preachy formats that included little information beyond what was provided by government sources. By 1987, PRER had obtained 55 percent of the Guangdong market; previously, Hong Kong radio stations had held 90 percent of this market. Local party cadre in southern China reportedly are unhappy about PRER, mainly because some of the station's commentators, as well as its talk radio programs, highlight party failures and the misdeeds of individual party members in the region.

The top national Chinese Communist Party papers (People's Daily, Guangming Daily, and Economic Daily)--which mostly feature party speeches, announcements, propaganda, and policy viewpoints--are steadily losing circulation and much-sought advertising revenues to evening municipal papers that have far more diverse content. For example, People's Daily's circulation fell from 3.1 million copies a day in 1990 to 2.2 million in 1995; the paper's 1994 advertising revenues were down as well. Moreover, its subscriptions consist overwhelmingly of mandatory ones by party and government organizations. Similarly, the Liberation Army Daily has become almost entirely dependent on State subsidies. Its circulation has fallen from 1.7 million in 1981 to fewer than 500,000 at present.

By contrast, the circulation of the Xinmin Evening News, operated by the Shanghai Municipal Government, has risen from 1.3 million to 1.7 million over the same time period. The Guangzhou Daily, owned by the Guangzhou Municipal Government, doubled its circulation in six years to 600,000 in 1994, and its ad revenues also were up.

Improvements in personnel

The media also have attracted and are retaining more competent people than before. Journalism is widely seen as a more promising career field than in the past, while government work has lost much of its allure as other opportunities open up. At the same time, the explosion of business and entrepreneurial opportunities in recent years has complicated efforts by both the media and the government to attract good people. Journalism and government both face stiff competition from the relatively high salaries and profits available in the business sector. But the rising popularity and profitability of metropolitan evening newspapers offer the prospect that higher quality, better paid jobs in journalism will expand in the years ahead.

Improved training, more education, and higher professional standards are bolstering the skills and confidence of journalists across East Asia, better positioning media organizations to gain positions of influence in their societies. Although Chinese journalists only recently have begun to participate in these opportunities, there is some evidence that such training is having an effect. Many of the young Chinese journalists being trained at US and other universities and professional programs in the West have been characterized by their trainers as "smart," "aware," and devoted to the profession.

Beginning in the 1980s, it became necessary in most cases for reporters to have a college education, and often a university degree, to get good jobs with the top party newspapers. The highly profitable evening papers, sponsored in the main by municipal governments, usually also require a college education.

New technologies

Technical advances in the field of communications are undercutting Chinese Government efforts to control media content and are likely to play an even-greater role in the future. In China and other developing countries, even fairly basic technologies present a challenge to autocratic governments intent on controlling the information their citizens can receive. For example, importing fax machines--which are frequently used to spread copies of politically incorrect material from overseas news sources, internal party domestic publications, and more obscure domestic media--is strictly illegal in China, but corruption in the form of payoffs and favors to officials hinders efforts to control such imports.

Cable TV

Residents of the Chinese mainland now receive more than 20 outside television channels by satellite, including Chinese-language services of CNN, Star TV, and the United States Information Agency. In the southern province of Guangdong, 97 percent of the households have television sets, and all--except those in a few parts of the city of Guangzhou where reception is poor--have access to Hong Kong television through cable networks. Some local stations even intercept the signals and insert their own commercials. Beijing is unable to effectively monitor, let alone control, the illicit cable operators who have sprung up since the early 1990s. As of 1995, about 1,000 of the 3,000 cable stations in China, linked to perhaps 50 million homes, were unlicensed.

Satellite dishes

Satellite dishes in mainland China that pull in programs from Hong Kong, Taiwan, and other places are regulated, but government entities such as the Ministry of Machinery Industry and the military services produce such dishes outside allowable quotas and guidelines and then sell them illicitly to eager customers. Efforts by the Ministry of Radio, Film, and Television to halt this practice have been ineffective, mostly because of the large profits involved--up to 50 percent per dish. Indeed, the government has backtracked in its efforts to stop these practices -- moving from an outright ban on satellite dishes (1993), to requiring that they be licensed (1994), to specifying allowable programs and viewing hours (1995).

Internet

Widening Chinese use of the Internet also is undercutting government efforts to control the flow of information. More than 90,000,000 people in China now have Internet access, and the figure is likely to surpass one billion within four years, according to a Chinese specialist on the subject.

Through the Internet, residents of China can get uncensored news from the Chinese News Digest, an on-line service created by Chinese volunteers in the United States and Australia. This service carries information on such issues as trials of prominent dissidents, developments in Taiwan, and divisions among the party's top leaders. A Western specialist on Internet in China has noted that about one-fifth of the more than 500,000 personal computers sold there in 1994 were designated for installation in residences, where it is especially difficult for the State to limit Internet use.

Since the beginning of 1996, the State has suspended all new applications from Internet service providers seeking to commence operations in China; moved to put all existing Internet services under the jurisdiction of the Ministry of Posts and Telecommunications, the Ministry of Electronics Industry, and the State Education Commission; and attempted--without much success--to establish firewalls, limit the contents of home pages, and block access to certain Internet sites through routing filters. Government officials are worried that, as the number of Chinese homes with telephone lines grows from the present level of less than four percent, the State will become totally unable to monitor Internet access at residences.

Weakening of party controls

Over the last decade, the ways in which the Chinese Communist Party does its business--especially the introduction of reforms aimed at decentralizing power--have spurred greater media autonomy in several ways:

  • The growth of "peripheral"--local and some regional--media. This trend has decentralized and dampened party oversight. In general, the farther reporters and media organizations are from Beijing and important provincial capitals, the greater their leeway.
  • A shift toward administrative and legal regulation of the media and away from more fluid and personal oversight. Party efforts to rely on regulations rather than whim to try to control the media--as evidenced by the dozens of directives set forth when the State Press and Publications Administration was created in 1987, and by new regulations in 1990 and 1994--probably were intended to tighten party control, making it a matter of law rather than personal relationships. In fact, however, these regulations came at a time when official resources were being stretched more thinly and individual officials were becoming less willing--and less able--to enforce regulations.
  • Vicissitudes of media acceptability. Since the early 1990s, the types of media coverage deemed acceptable by the regime have risen sharply. Growing uncertainties about what is allowable and what is out of bounds generally have worked in the media's favor.

Chinese provincial broadcasters increasingly are trying to identify subjects on which the party will allow them more autonomy. Recent demands--unmet thus far--by such broadcasters include seeking authority to carry international news, to contract out television and radio programming to nongovernment organizations, and to explore possibilities for quasi-private media ownership.

As State resources have become stretched more thinly, the media have found it far easier than before to print and broadcast material that falls within vaguely defined gray areas. Officials are too few, too busy, and often too incompetent to be able to micromanage the media as in the past. Prior to the 1990s, it was common for party and government officials to participate in the actual drafting of newspaper editorials. Now, for the most part, these officials merely discuss editorial policies with newspaper managers.

In the past, prime-time news in state-owned Chinese Central Television (CCTV) was routinely examined, prior to airing, by the Ministry of Radio, Film, and Television. Since 1994, however, the Ministry has ceased to prescreen CCTV news programs; now the programs are examined after they have aired. The diversity and quantity of material, moreover, have compelled officials to prioritize their reviews of broadcasts; the 7:00 p.m. news broadcasts, for instance, receive far more attention from the authorities than does the midnight news. In another manifestation of weakening government controls, recently launched news programs such as CCTV's Focal Report and Beijing Television's Express News include moderate criticisms of the party and government and explore some controversial public topics in an effort to make programs relevant to--and more popular with--viewers.

Evidently recognizing the limits on their ability to maintain tight control over an industry that has been expanding rapidly, party leaders during the last decade have publicly acknowledged the need to establish priorities. In particular, they have spoken of the high priority attached to maintaining control over the "big media"--national party papers and central and provincial TV and radio stations.

Many Chinese officials appear anxious to avoid confronting the media because they are afraid they will be accused of transgressions in newspapers, in magazines, or on television or radio. As media autonomy has expanded, print and broadcast organs have tried to flex their "independence," albeit cautiously, in their coverage of State activities. Such coverage often focuses on specific government officials suspected of illegal actions, including use of their authority for personal gain.

Although the media's leverage stems mostly from officials' worries that rival insiders will use such publicity against them, it also appears to reflect growing respect within Chinese officialdom for the emerging influence of public opinion. A case in point is the Beijing Youth Daily. This paper has been punished for criticizing government actions and policies, but the authorities have stopped short of shutting it down, almost certainly out of reluctance to antagonize the paper's expanding readership.

Party resistance to media autonomy

Although the trend in China clearly is toward greater media autonomy and diversity and away from government control and intimidation, crosscurrents of resistance persist. Powerful domestic institutions still constrain efforts by the media to become more autonomous and politically diverse.

Impact of Tiananmen crackdown

Journalists were actively involved in the Tiananmen Square demonstrations in the spring of 1989. About 1,000 of the 1,600 editors and staffers at People's Daily joined the demonstrations. Reporters also took part in marches and gatherings across the country from early May until early June, when the crackdown began. Journalists were among the principal targets of the suppression: hundreds of them were arrested or fired, and thousands, including more than 500 staffers at People's Daily, were forced repeatedly to write lengthy self-criticisms and to participate in much-loathed small group meetings. According to one account, more than 20 journalists were still in Chinese prisons as of mid-1996.

Beyond those arrested for their involvement in protests, the party also decided to punish--mainly by demotion or transfer--one percent of all staff members in major Beijing media offices as a warning to others. Although the Tiananmen crackdown damaged morale among Chinese journalists, journalists' spirits recently have begun to rebound as a result of increasing party tolerance of (and inattention toward) diversity in the media, as well as improvements in journalists' salaries and benefits.(32)

Efforts to reinforce party controls

Beijing still tries to compel the media to report favorably on government activities and to limit negative coverage of official policies and actions. Neither the Chinese Constitution--promulgated in 1982--nor the Communist Party-directed judiciary provides the media with meaningful legal protection from the State. Although Article 35 of the Constitution guarantees Chinese citizens the rights of free speech, press, and assembly, in reality citizens do not have such rights. The authorities in Beijing continue to give precedence to the principles enunciated in the Constitution's preamble--including upholding Marxism-Leninism-Mao Zedong thought and the party's leadership role.

The lack of an independent judiciary further hamstrings efforts by the media to mount court challenges against restrictions on media activities. The party appoints judges, and the position of the courts is merely equal to--not above--that of the bureaucracy.

The government uses a variety of approaches to retain some control over the media:

  • It requires that newspapers be registered and attached to a government ministry, institute, research facility, labor group, or other State-sanctioned organization. Entrepreneurs cannot establish newspapers or magazines under their own names, although they reportedly have had some success in setting up research institutes and then creating publications attached to those bodies.
  • It still occasionally jails or fines journalists for unfavorable reporting.
  • It imposes other punishments when it deems that criticism has gone too far. For example, it shut down the magazine Future and Development in 1993 for publishing two articles calling for greater democracy in China, and it forced the firing of the Beijing Youth Daily's editor for aggressively covering misdeeds and acts of poor judgment by party cadre.
  • It continues to make clear that criticism of certain fundamental policies--such as those on Chinese sovereignty over Taiwan and Tibet and on Hong Kong's future in the wake of its 1 July 1997 return to Chinese sovereignty--are off limits.
  • It has set up numerous official journalists' associations--the largest is the All-China Journalist Federation, with more than 400,000 members--so that no single organization can develop major autonomous power.

The government also exploits a longstanding hierarchical relationship among Chinese print and broadcast entities in seeking to maintain some control over the media. It appoints the leaders of the most powerful media institutions, and then uses these organizations to try to dominate the rest of the media countrywide.

Structure of media in China

China's media network: The top rungs

Xinhua (the New China News Agency) and People's Daily, the two most important print media, have status as separate government ministries; their directors sit on the party's Central Committee. Just below, hierarchically, are the two national newspapers under the control of the Propaganda Department -- the Guangming Daily and the English-language China Daily. These entities have the rank of vice ministries, as does the State Council-controlled Economic Daily. The National Propaganda Department appoints publishers, chief editors, and other key officials of the above-mentioned newspapers--plus a few others--while provincial and local party leaders make similar appointments for party papers in their jurisdictions.

In many ways, Xinhua is the fuel propelling China's print media. Perhaps unique in the world because of its role, size, and reach, Xinhua reports directly to the party's Propaganda Department; employs more than 10,000 people--as compared to about 1,300 for the UK's Reuters, for example; has 107 bureaus worldwide both collecting information on other countries and dispensing information about China; and maintains 31 bureaus in China--one for each province plus a military bureau. In as much as most of the newspapers in China cannot afford to station correspondents abroad--or even in every Chinese province--they rely on Xinhua feeds to fill their pages. People's Daily, for example, uses Xinhua material for approximately 25 percent of its stories.(b) Xinhua is a publisher as well as a news agency--it owns more than 20 newspapers and a dozen magazines, and it prints in Chinese, English, and four other languages.

Like other government entities, Xinhua is feeling the pinch of reduced State financial subsidies. Beijing has been cutting funding to the news agency by an average of seven percent per year over the past three years, and State funds currently cover only about 40 percent of Xinhua's costs. As a result, the agency is raising revenues through involvement in public relations, construction, and information service businesses.

In the past, Xinhua was able to attract the top young journalists emerging from the universities or otherwise newly entering the field, but it can no longer do so as easily because of the appeal and resources of other newspapers and periodicals and the greater glamour of television and radio jobs. For example, midlevel reporters for the Xinmin Evening News often are given an apartment, whereas at Xinhua and People's Daily this benefit is reserved for the most senior journalists.

Like many other media organizations, Xinhua struggled to find the "right line" to use in covering the Tiananmen Square events of April-June 1989. Although more cautious than People's Daily in its treatment of sensitive topics during that period--such as how to commemorate reformist Communist Party leader Hu Yaobang's April 1989 death, the then ongoing demonstrations in Beijing and elsewhere, and basic questions of press freedom and individual rights--Xinhua gave some favorable coverage to demonstrators and intellectuals who were questioning top party leaders. Even so, many Xinhua reporters were angry with top editors for not going far enough and for suppressing stories about the Tiananmen Square crackdown. For several days after the violence on 4 June, almost no one at Xinhua did any work, and journalists demonstrated inside the Agency's Beijing compound.

The Role of the "internal" media

The Chinese media's internal publication system, in which certain journals are published exclusively for government and party officials, provides information and analysis not generally available to the public. The State values these internal reports because they contain much of China's most sensitive, controversial, and high-quality investigative journalism.

Xinhua and many other Chinese media organizations produce reports for the "internal" journals. Informed observers note that journalists generally like to write for the internal publications--typically, only the most senior or most capable print and broadcast reporters are given such opportunities--because they can write less polemical and more comprehensive stories without having to omit unwelcome details as is commonly done in the print media directed to the general public. A Chinese historian has noted, as an example of such self-censorship, that only a minority of China's population are aware 30 million people starved to death in the early 1960s, because the Party has never allowed the subject to be openly explored in the media.

The Chinese Government's internal media publication system follows a strict hierarchical pattern designed to facilitate party control. A publication called Reference Information (Cankao Ziliao)--which includes translated articles from abroad as well as news and commentary by senior Xinhua reporters--is delivered by Xinhua personnel, rather than by the national mail system, to officials at the working level and above. A three-to-ten-page report called Internal Reference (Neibu Cankao) is distributed to officials at the ministerial level and higher. The most highly classified Xinhua internal reports, known as "redhead reference" (Hong Tou Cankao) reports, are issued occasionally to the top dozen or so party and government officials.

There are signs the internal publication system is breaking down as more information becomes widely available in China. A Hong Kong-based political journal circulated on the Chinese mainland has questioned the need for such a system in light of China's modern telecommunications and expanding contacts with the outside world. Internal publications are becoming less exclusive; some are now being sold illegally on the street and are increasingly available to anyone with money.

Some of the internal publications have changed substantially in an effort to avoid becoming obsolete. For example, the publication News Front--started in 1957 as a weekly tool for the Communist Party to instruct journalists on what to write--no longer was limited to that function when it reappeared after the Cultural Revolution. It continued to change gradually and is now a monthly publication that serves as a professional rather than political guide for journalists.

See also

External links

Navigation

Academic Kids Menu

  • Art and Cultures
    • Art (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Art)
    • Architecture (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Architecture)
    • Cultures (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Cultures)
    • Music (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Music)
    • Musical Instruments (http://academickids.com/encyclopedia/index.php/List_of_musical_instruments)
  • Biographies (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Biographies)
  • Clipart (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Clipart)
  • Geography (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Geography)
    • Countries of the World (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Countries)
    • Maps (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Maps)
    • Flags (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Flags)
    • Continents (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Continents)
  • History (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/History)
    • Ancient Civilizations (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Ancient_Civilizations)
    • Industrial Revolution (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Industrial_Revolution)
    • Middle Ages (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Middle_Ages)
    • Prehistory (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Prehistory)
    • Renaissance (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Renaissance)
    • Timelines (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Timelines)
    • United States (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/United_States)
    • Wars (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Wars)
    • World History (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/History_of_the_world)
  • Human Body (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Human_Body)
  • Mathematics (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Mathematics)
  • Reference (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Reference)
  • Science (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Science)
    • Animals (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Animals)
    • Aviation (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Aviation)
    • Dinosaurs (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Dinosaurs)
    • Earth (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Earth)
    • Inventions (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Inventions)
    • Physical Science (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Physical_Science)
    • Plants (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Plants)
    • Scientists (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Scientists)
  • Social Studies (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Social_Studies)
    • Anthropology (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Anthropology)
    • Economics (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Economics)
    • Government (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Government)
    • Religion (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Religion)
    • Holidays (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Holidays)
  • Space and Astronomy
    • Solar System (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Solar_System)
    • Planets (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Planets)
  • Sports (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Sports)
  • Timelines (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Timelines)
  • Weather (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Weather)
  • US States (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/US_States)

Information

  • Home Page (http://academickids.com/encyclopedia/index.php)
  • Contact Us (http://www.academickids.com/encyclopedia/index.php/Contactus)

  • Clip Art (http://classroomclipart.com)
Toolbox
Personal tools